Geride bırakmaya hazırlandığımız yılın en çarpıcı haberlerini inceledik ve ele aldığımız konular arasında bazılarının öne çıktığını gördük. 2017’nin Bigumigu’da öne çıkan konularını da tek tek derledik.
Çözülemeyen meseleler tazeliğini hep koruyor olacak ki 2017’de de önceki yıllarda olduğu gibi kadın-erkek eşitliği ve cinsiyetçilik gibi konularda pek çok çalışma gördük. Kadın dernekleri, sosyal sorumluluk kuruluşları ve cinsiyet eşitliği konusuna destek veren markalar; filmlerden aktivasyon çalışmalarına, sosyal medya odaklı projelerden kapsamlı kampanyalara bu konuda birbirinden çarpıcı işler sergiledi. Özellikle ücret eşitliği, iş dünyasında kadın gibi konular öne çıkarken genel anlamda cinsiyetçilikle savaşan çalışmalar da yok değildi. Senenin “cinsiyet eşitiği” odaklı işlerine toplu bir bakış atarken 2018’de dünyanın hala bu konuları tartışmak zorunda kalmayacağını umalım.
Sözü Erkekler Tarafından Kesilen Kadınlar
İş toplantılarında ve politik arenada kadınların sıklıkla sözünün kesilmesi; BETC Sao Paolo’nun 8 Mart Kadınlar Günü için hazırladığı kampanyada eleştiriliyor. Kampanya için geliştirilen “Woman Interrupted” isimli uygulamada telefonunuzun mikrofonu aracılığıyla gün içinde kaç kere bir erkek tarafından sözünüzün kesildiğini tespit ediliyor. Uygulamayı tanıtan film ise dünya çapında ünlü isimlerin bu duruma maruz kaldığı anları gösteriyor.
Kadınların İsmini Taşımayan Sokaklar
São Paulo’da sokakların yalnızca %16’sı tarihte veya bilim ya da sanat dünyasında yeri olan kadınların ismini taşıyor. Bu nedenle FCB Sao Paulo ve Estadao gazetesi “Project 16” isimli projeyle sokak isimleri konusuna eğilmeye karar veriyor. Hazırlanan mikro site ile hangi kadınları neden Sao Paulo sokaklarında görmek istedikleri soruluyor. Daha sonra bu isimlerle Kadınlar Günü için özel bir gazete yaratılıyor ve bu gazete belediye meclisine ulaştırılıyor.
Genetik Bir Sorunla Doğacak Bebek
Portekizli kadın kuruluşu AMCV için reklam ajansı Fuel Lisboa tarafından çekilen film karamsar ve karanlık. Genç bir ailenin doktorlarından kötü haberi almasıyla açılan filmde doktor aileye bebeğin genetik olarak bir sorunla doğacağını söylüyor. Aile yıkılırken sorunun ne olduğu filmin sonunda açıklanıyor.
Audi’den Eşit Ücretlendirme Çağrısı
Audi’nin “Daughter” isimli reklam filminde go-kart arabası süren bir kız çocuğunun görüntüleri üzerine bir babanın dış sesi var. Baba kızına ileride ne söyleyeceğini, ona erkeklerin daha fazla değer görmesini nasıl anlatacağını sorguluyor. Kız yarışı kazansa da; eğitimine, zekasına, hırslarına rağmen karşısına çıkan insanların sırf kadın olduğu için ona daha az değer biçmesini kızın babası kızına nasıl anlatabilir? Film, Audi’nin cinsiyetler arası eşit ücretlendirme politikasından bahsederek, umut veren bir mesajla, gelişim çağrısıyla bitiyor.
Sokakları Boyamaktan Korkmayan Kızların Kampı
Girl Mobb olara bilinen sanatçı Nina Wright, Oakland’a ilk taşındığında kendisiyle benzer alanlarda işler çıkartan kadın sanatçılar bulmakta çok zorlandı. Bu nedenle de bu alandaki kadın sanatçı sayısını artırmaya yönelik bir çalışmaya karar verdi. Düzenlediği Graffiti Camp for Girls (Kızlar için Graffiti Kampı) ile 12-16 yaş aralığındaki kızlar, kendilerini sokak sanatlarında geliştirdiler ve bir yaratma sürecinin parçası oldular.
Filli Boya’dan Beraberlik Çağrısı
Filli Boya’nın 8 Mart Dünya Kadınlar Günü filmi “Anca beraber, kanca beraber” kadınlarla erkeklerin ancak yan yana, beraber var olacaklarını vurgularken kadınların yaşadıkları sorunlara da değiniyor. 3 dakika 15 saniye uzunluğundaki film, farklı insanların “kadın” konusundaki görüşlerine yer veriyor.
Trafik İşaretlerinde Gizli Cinsiyetçilik
JWT Bogota, Nike için hazırladığı cinsiyet eşitliğini ele alan “Equality Signs” (Eşitlik İşaretleri) isimli çalışmasıyla Cannes Lions‘da Media / Medya kategorisinde Altın Aslan kazandı. Basit ama etkili bir fikre dayanan çalışma; trafik işaretlerinde erkek figürlerin kullanılmasını sorgularken büyük bütçeler harcamaksızın etki yaratılabileceğini de ispatlıyor.
Saldırıya Hazırlanan Boğanın Karşısında Küçük Bir Kız
8 Mart Kadınlar Günü vesilesiyle New York’un merkezi Wall Street’in sembolü meşhur kızgın boğa heykelinin karşısına, bir küçük kız heykeli dikildi. Finans danışmanlık ve yatırım şirketi State Street Global Advisors (SSGA) için tasarlanan çalışma, kadınların lider pozisyonlardaki etkisini vurguluyordu Cannes’da pek çok ödül alan “Fearless Girl” SSGA’nın kadın çalışanlarına eş ücret vermediğinin ortaya çıkmasıyla biraz etkisini yitirse de yine de senenin en çok ses getiren işlerindendi.
İş Dünyasında Arka Planda Kalan Kadınlar
Montreal merkezli banka BMO’nun kampanyasında Sam ve Jamie’nin hikayesi üzerinden iş dünyasının geri planda kalan başarılı kadınları anlatılıyor. İki isim de hem erkek hem kadın ismi olabildiğinden ilk başta hikayelerin kadın hikayesi olduğunu anlamayıp önde gösterilen erkeğin anlatıldığını varsayıyoruz.
Bebeklikten Başlayan Pembe-Mavi Ayrımı
Reklam ajansı Saatchi & Saatchi’nin Cannes Lions’ta sunduğu “Yılın Yeni Yönetmenleri” (NDS) seçkisinin açılışında gösterilmek için hazırlanmış. Jake Dypka tarafından çekilen 3 dakikalık film, İngiliz ozan Hollie McNish tarafından yazılan ve seslendirilen sözlerle ilerliyor. İkiye bölünmüş ekran içerisinde iki cinsiyeti gösteren “Pink or Blue” isimli film; izleyene yan yana bir kıyas sunuyor.
Gündelik Söylemlere Gizli Cinsiyetçilik
Borusan 14 Şubat’a eşitlik penceresinden bakarak cinsiyetçi dil kullanımına dikkat çeken bir kampanyayla önemli bir konuya vurgu yaptı. “Sevgi Dilde Başlar” ismini taşıyan kampanya; iş yaşamındaki ayrımcı dil ve davranışlara dikkat çeken bir rehber ve video içeriyor.
Cinsiyet Rollerini Sorgulayan Nike Women Filmleri
Nike Women; Rusya, Türkiye ve Orta Doğu pazarları için o bölgenin kültürüne ait öğeleri başarıyla kullandığı filmler çekeren kalıplaşmış cinsiyet rollerini sorguladı. Büyük ses getiren ve pek çok ödül kazanan filmlerde spor alanında ünlü yerel isimler kullanıldı. “Bizi Böyle Bilin” isimli Türkiye filmi, basmakalıp algılarla dalgasını geçerken Rusya filmi klasik bir çocuk şarkısındaki cinsiyetçiliğe, Orta Doğu filmi ise kadınlar üzerindeki mahalle baskısına değiniyor.
Cinsiyetçiliğin Ekmeğine Yağ Süren Davranışlar
ELLE India’nın UnGender kampanyası cinsiyetçiliğe ve tacize; sütyen askısı, dekolte, mini etek gibi giysiler üzerinden yaklaşarak kadınların bu eşyalarla ilgili reflekslerine dikkat çekiyor. “Let her be” mesajını taşıyan #UnGender filmi tacize ve ayrımcılığa; kadınların bu otomatiğe bağlanmış davranış kalıpları üzerinden dikkat çekiyor. Tacize direnen kadını, kendi davranış kalıplarına da direnmeye davet ediyor.
İşe Giden Kadın ve Ev İşleriyle İlgilenen Kocası
Beyaz eşya markası Indesit ve reklam ajansı JWT Milano, İngiltere’de ev işlerini yapanların %66 oranında kadın olmasından hareketle, “Do It Together” isimli şahane bir cinsiyet sorgulama işi yaptı. Filmde kahraman baba asla yorulmaksızın ev işi yapıyor, eşi sadece yorgun argın eve gelip yemeğe oturuyor. Sonunda ise hayranlık duyduğumuz bu adamın aslında sıradan bir kadının her günlü hayatını canlandırdığını anlıyoruz.
Kadınların Daha Fazla Ücret Aldığı Tek Sektör
Dünya çapında kadın-erkek arasında bir ücret eşitsizliği var, kadınlar aynı işi yapsalar ve aynı niteliklere sahip olsalar dahi erkeklerden daha az kazanıyor. Bir tek sektör hariç: Porno sektörü! McCann Madrid de bu gerçeği alıyor ve ücret eşitsizliğini vurgulamak için kadınlar yararına çalışan kuruluş IBWOMEN için hazırladığı kampanyanın merkezine koyuyor.
Elindeki Balyozla Kalıpları Yıkan Kadın
Avrupa çapında hizmet veren yapı malzemeleri ve kendin-yap zinciri Hornbach, klişeleri yıkan bir işle geliyor. Daha çok erkeklere seslenen Hornbach‘ın kadınlara odaklanan bu çalışması, markanın daha önce gördüğümüz işlerinden ayrılıyor. Reklam ajansı Heimat tarafından yaratılan “Smashing the Clichés” (Klişeleri yıkmak) isimli film, eline balyozu alıp klişeleri temsil eden heykelleri yıkan bir kadını gösteriyor.
Bir Elmanın İki Yarısı
United Colors of Benetton’un Hindistan’a özel hazırladığı “United by Half” isimli film; kadınlar mağdur, kadınlar kurban, erkekler şöyle, kadınlara bunları yapıyorlar gibi şeyler söylemiyor. Tek söylediği, eşitlik; bir elmanın iki eşit yarısı olmak. Daha üstün ya da daha zayıf değil, eşit. Ve filmin aradığı da bu, uzun zamandır kendilerine ait yarıdan mahrum bırakılan kadınlara hakkı olanın verilmesi.
Görsel: YouTube