Film, fotoğraf ve enstalasyon gibi birçok alanda eserler veren multidisipliner sanatçı Hadi Rahnaward, bu kez yanmış kibrit çöplerini kullanarak Afgan halılarındaki eşsiz motiflere ve bu kültürün baskıcı rejimlerin gölgesinde kalan zenginliğine gönderme yaptığı ‘Fragile Balance’ – Kırılgan Denge eseri ile Paris’in en önemli sanat galerilerinden Palais de Tokyo’da sanatseverlerle buluşuyor.
Her İlmek Hayatla Yeniden Kurulan Bağı Simgeliyor
Palais de Tokyo’daki Disclotions isimli sergi kapsamında sergilenen bu eserin yapımında yanmış ve henüz kullanılmamış binlerce kibrit çöpü kullanılıyor. Farklı renk ve formdaki kibrit çöplerinin yan yana gelmesi ile piksel sanatını andıran fakat el dokuması halılara özgü ‘kusurlu’ bir desen oluşturan sanatçı bu enstalasyonun yalnızca Afgan halılarının güzelliğini vurgulamadığının altını çiziyor. Çünkü 24 Aralık 1979 – 15 Şubat 1989 tarihleri arasında gerçekleşen Sovyet – Afgan Savaşı sırasında dünyanın birçok farklı bölgesine iltica ederek savaştan kaçan Afganlar için halı dokumacılığı aynı zamanda, dünyanın bambaşka bölgelerinde mülteci olarak sürdürülen bir ‘hayata tutunma mücadelesi’ ve zorunlu kültür elçiliğini de ifade ediyor. Mevcut Taliban rejiminde de kadınların ekonomik olarak varlık gösterebildiği nadir alanlardan birinin kapalı kapılar ardında halı dokumak olduğunu hesaba kattığımızda da, Rahnawardi’nin bu eserinin altında yatan derin anlamı bir kez daha fark etmek mümkün oluyor.
Görsel: Instagram