İnsan öyle bir canlı ki sadece biz evrilmeseydik o zaman da mülkiyet kavramını anladığımız an sonrası türcülük yapmaya ve diğer türleri köleleştirmeye başlayacaktık. Gerçi şu anda da evcilleştirdiğimiz hayvanlar bir bakıma kölemiz diyen bazı kesimler var. Ama kesin türcülük ilk yapay zeka iş arkadaşı ve komşuyla birlikte hayatımıza girecek. Peki ya gökyüzünden düşen melekler olsaydı? O zaman sizce binlerce yıldır inanç kavramının ekseninde dönüp dolaşan dinler ve inananları türcülük yapacaklar mıydı bu meleklere? Yoksa önlerinde eğilip günahlarının bağışlanmasını mı isteyecekti?
Londra’da yaşayan yönetmen Bouha Kazmi, Indochine’in şarkısı Station 13 için çektiği müzik videosunda ikonik insan hakları sahnelerini büyülü bir gerçeklikte gözler önüne yeniden getiriyor. Yönetmen, 16. yüzyıldaki transatlantik köle ticaretinden büyük kentlerdeki çağdaş yarış isyanlarına kadar, tarih boyunca yaygın olan hoşgörüsüzlük ve bağnazlık esiri olan ideolojik kalıpların altını çiziyor.
Hoşgörüsüzlük ve Bağnazlık Zamansız Bir Şekilde Bizlerle
Station 13 müzik videosunda yönetmen ideolojik tahammülsüzlük, bağnazlık ve önyargının tarih boyunca her yerde mevcut olduğunu gösteriyor izleyicilere. Video, başlangıçta toplum tarafından zulüm gören sıradan insanlar olarak görünenlerin temsilini tasvir ediyor. Caravaggio, Peter Paul Rubens’in resimlerinden ve medeni haklar hareketi sırasında yaşanan çatışmalardan ilham alan Station 13, sivil özgürlüklerin ve sistematik ırkçılığın çatışması döngüsüne ışık tutan kamu saldırılarının darbelerini izliyor.
Videoda düşen melekler üzerinden insanlık tarihinin kara lekelerine açılan bir pencere görüyoruz. İnsan belki yanlış öğrenmeden belki hep bir noktada cahil kalacak olmasından önüne melek dahi gelse kendi çıkarları için onların kanatlarını kıracak kadar gözü kara ve rekabetçi bir varlık.
Video, son otuz yılın en popüler Fransız gruplarından biri olan Fransız rock ve yeni dalga grubu olan Indochine’ın şarkısı için çekildi. Düşündürücü video, Steven Soderbergh’in ‘Unsane’ adlı yeni filminin gösterimlerinden önce Fransız sinemalarında sergilendi. Unsane ile ilgili de küçük bir not düşmek istiyorum. Usta yönetmen Soderbergh bu filmi iPhone ile çekti.
Görsel: Vimeo