Oyun dünyasında erişilebilirlik her yıl daha fazla gündeme geliyor. Bu konuda en sıkı çalışmayı yapan teknoloji devlerinden biri Microsoft. Şirket çeşitli fiziksel engelleri olan bireylerin oyun oynamasını kolaylaştırmak için sunduğu Xbox Adaptive Controller ve onun özel ambalaj tasarımı sayesinde sınırlı hareket kabiliyeti olan bireylerin eğlenceye erişimini kolaylaştırmıştı. Ardından engelli kişilerin kullanmakta zorlanabileceği klavye ve fareler için bir dizi özelleştirme sunmuştu. Bu defa da Sony, PlayStation 5 için hazırladığı Project Leonardo ile erişilebilirlik konusuna verdiği önemi gösteriyor.
Project Leonardo ile son derece özelleştirilebilir bir oyun deneyimi
Sony dün paylaştığı blog yazısında projeyi şöyle açıklamış: “Erişilebilirlik, PlayStation’da bizim için önemli bir konu ve her oyuncunun oyun oynamanın keyfini yaşamasını sağlamak için çıtayı yükseltmeye devam etmek istiyoruz. Santa Monica Studio’nun God of War Ragnarök’u, Naughty Dog’un The Last of Us Part I oyunu gibi PlayStation Studios oyunlarındaki güçlü erişilebilirlik seçenekleri olsun ya da PS4 ve PS5 konsol kullanıcı arayüzümüzdeki çeşitli özellikler olsun engelleri azaltma konusunda tutkuluyuz. Bugün CES’te, oyunu daha erişilebilir hale getirme yolculuğumuzun bir sonraki adımını duyurduk: PlayStation 5 için Project Leonardo. Birçok engelli oyuncunun oyunları daha kolay, daha rahat ve daha uzun süre oynamasına yardımcı olmak için “kutudan çıktığı gibi” çalışan bir kit.”
“Erişilebilirlik uzmanları ve AbleGamers, SpecialEffect ve Stack Up gibi inanılmaz kuruluşlarla yaptığımız görüşmeler sayesinde; birçok üçüncü taraf erişilebilirlik aksesuarıyla birlikte çalışan ve yeni oyun yolları açmak için PS5 konsoluyla entegre olan, yüksek düzeyde yapılandırılabilir bir denetleyici tasarladık. Bir kontrol cihazı; uzun süre tutma, küçük düğme veya tetik kümelerine doğru bir şekilde basma veya standart bir kontrol cihazında baş parmakları ve parmakları en uygun şekilde konumlandırma gibi zorluklar da dahil olmak üzere, sınırlı motor kontrolüne sahip birçok oyuncunun karşılaştığı yaygın zorlukları ele almak için inşa edilmiştir.”
Sony: “Project Leonardo, oyuncuların kendi oyun deneyimlerini yaratmaları için bir tuval”
PS5 için Project Leonardo; oyuncuların kendi oyun deneyimlerini yaratmaları için bir tuval olarak kurgulanmış. Farklı şekil ve boyutlarda çeşitli düğmeler ve düğme kapakları dahil olmak üzere değiştirilebilir bileşenlerden oluşan sağlam bir kit olarak tanımlanıyor. Oyuncular, kendi isteklerine çok çeşitli kontrol düzenleri oluşturmak için bu bileşenleri kullanabiliyor. Analog stick’in oyun tablasına olan mesafesi oyuncunun tercihine göre ayarlanabiliyor. Bu bileşenler, oyuncuların güçlerine, hareket aralıklarına ve belirli fiziksel gereksinimlerine uygun bir konfigürasyon bulmalarına olanak tanıyor
Yazılım özelleştirmeleri de düğme haritalama ve profil kontrolü olmak üzere 2 başlık altında açıklanmış. Bu başlık altındaki açıklamalara göre kontrolörün düğmeleri, desteklenen herhangi bir işleve programlanabiliyor veya birden çok düğme aynı işleve eşlenebiliyor. Örneğin aynı anda L2 ve R2’ye basmak gibi… Oyuncular, programlanmış düğme ayarlarını kontrol profilleri olarak kaydedebiliyor ve profil düğmesine basarak bunlar arasında kolayca geçiş yapabiliyor. En fazla üç kontrol profili kaydedilebiliyor ve oyuncu bu profillere istediği zaman PS5 konsolundan erişilebiliyor.
Görsel: Playstation