Michelangelo’nun kusursuz anatomik detayları, Takamura’nın ahşabı dile getiren yaklaşımı, modern heykelin babası kabul edilen Rodin’in insan doğasına odaklanan sanatı.. Farklı zaman dilimleri ile coğrafyaların birbirinden ayırdığı bu dehalar hiçbir zaman birlikte çalışma fırsatı bulamadılar. Ancak ortak eserleri şu anda İsveç’in Stockholm kentindeki Ulusal Bilim ve Teknoloji Müzesi‘nde sergileniyor. Nasıl mı? İsveçli mühendislik şirketi Sandvik, heykel sanatının beş büyük ismini yapay zekâ yardımıyla bir araya getirerek İmpossible Statue (İmkânsız Heykel) adlı bir eser ortaya koydu.
With AI and engineering, we brought history’s greatest artists back to life. Now you can download the CAD file and print your own Impossible Statue: https://t.co/LnqfLWyHzs#art #CAD #3dfile #impossiblestatue pic.twitter.com/NozYvejX70
— Sandvik (@SandvikGroup) May 26, 2023
Teknoloji danışmanlığı şirketi The AI Framework iş birliğiyle Sandvik ekibi tarafından yaratılan 500 kilogram ağırlığında ve 1,5 metre boyundaki paslanmaz çelikten dev Impossible Statue heykeli, heykel sanatının ünlü isimleri Michelangelo, Auguste Rodin, Käthe Kollwitz, Takamura Kotaro ve Augusta Savage’ın tüm çalışmalarını bünyesinde barındırıyor. Proje ekibi tarafından eğitilerek geliştirilen yapay zekâ, beş heykeltraşın özgün tarzlarını olası ortak çalışmalarının ürünü niteliğindeki tek bir eserde bir araya getirdi.
Sandvik’teki mühendisler, Stable Diffusion, DALL-E ve Midjourney görüntü oluşturucuları kullanarak tekrar tekrar taslaklar oluşturmadan önce yapay zekânın her bir heykeltıraşın eserlerinin en arzu edilen niteliklerini özenle seçmesine izin verdi. Ekip, aradıkları sanatsal özellikleri yeterince temsil eden bir çıktı bulana kadar art arda iki boyutlu görüntüler oluşturdu. Beş sanatçının tüm çalışmalarını inceleyen yapay zekâ, çok sayıda denemenin ardından tüm bu çalışmaları harmanlayarak nihai bir 2B görüntü oluşturdu.
Bu görüntüde öne doğru eğilmiş ve tek elini ileri uzatmış bir insan silüeti yer alıyordu. İki boyutlu görüntünün üç boyutlu modele dönüştürülebilmesi için derinlik tahmini yapan Midas gibi yapay zekâ araçlarından yararlanıldı. Bunun yanı sıra şirket, üretim sürecini bir dizi dijital simülasyonda kapsamlı bir şekilde test ederek süreçte kullanılan çelik miktarını yarıya indirdi. Üretim aşamasında 2,5 ton ağırlığındaki çelik malzeme kolay oyulabilmesi amacıyla 17 bileşene ayrıldı.
Bir dizi CAD modelleme, CAM programlama ve makine öğrenimi uzmanının birlikte çalıştığı projede, bu 17 bileşen yaklaşık 40 milyon satırlık G-kodu oluşturularak üretim yazılım programına aktarıldı. Kesintisiz ve atıksız üretim sağlamak için üretim sürecinde hassas dijital simülasyonlar gibi dijital üretim teknikleri kullanıldı. İlk parçanın üretimi için tam 100 simülasyon gerçekleştirilirken, son parça yalnızca 3 simülasyon sonucunda ortaya çıktı. Sandvik, dijital simülasyon aracı olmasaydı iki kat daha fazla paslanmaz çelik gerekeceğinin altını çiziyor.
Bu nedenle nihai heykel, daha manuel bir tasarımın ihtiyaç duyacağı sekiz tona karşı sadece iki buçuk ton malzeme gerektirdi. Yapay zekânın heykelin beş ünlü isminin tarzlarını harmanladığı, üç kıta ile 500 yıllık bir dönemi kapsayan 3 boyutlu modelin son hali, öne doğru uzattığı elinde kendisine sihirli bir şekilde yapışmış gibi görünen bir küreyi tutan insan boyutunda bir heykel formunda.
Impossible Statue çalışması ile ilgili daha fazla bilgi almak isterseniz tanıtım filmi ile üretim sürecine ilişkin aşağıdaki videolara göz atabilir; 3B model dosyasına bu bağlantıdan erişim sağlayabilirsiniz.
Görsel: Youtube