Çağdaş sanatçılar, tıpkı nakış ve tığ ışı gibi makromeyi de yaratıcı yaklaşımlarla bugüne uyarlıyor. Sandra de Groot’un, büyük boyutlu giyilebilir makrome heykelleri bunun en güzel örneklerindendi. Agnes Hansella da bu teknikle virüslerin ve mikroorganizmaların – virüsler mikroorganizma değil – heykellerini yapıyor.
Toplumdaki olumsuz duygularla çelişen bir estetik
Jakarta merkezli sanatçı Agnes Hansella’nın çalışmaları, alışık olmadığımız bir yaklaşıma dayanıyor. Virüslerin ve mikroorganizmaların estetik güzelliklerini öne çıkaran bu yaklaşım; toplumda korku, tiksinti gibi kodlarla karşılık bulan olumsuz duygularla çelişiyor. Craig Ward’ın New York metrosundaki bakterileri çekerek ürettiği fotoğraf serisi, bilim iletişimcisi Sally Warring’şn New York’un mikroskobik yaşamına dair belgesel niteliğindeki Pondlife projesi de bu yaklaşımla doğmuş işlerdi.
Hansella’nın makrome yerleştirmeleri ve heykelleri, yakın zamanda (5-17 Mart) NA Arthouse’da izleyiciyle buluştu. Serginin girişinde yaklaşık altı metrelik “Under Our Skin” yerleştirmesi asılıydı. Bu yerleştirme, epidermisi (derinin en dış tabakası) taklit eden bir perde oluşturuyor. Hemen önünde, bir mikroskop merceğini andıran büyük bir halka duruyor ve halkanın içinde tığ işi bakteriler yer alıyordu.
Galerinin içinde birkaç bakteriyofaj (bakterileri enfekte eden bir virüs) heykeline, navicula isimli alg ve koronavirüs heykellerine yer verildi. Hansella çalışmalarını şöyle açıklıyor: “Karmaşık bir dünyanın parçası olduğumuzu kendime hatırlatmak için mikroorganizmaları ve virüsleri güzellikleriyle keşfetmek istiyorum. Bu görünmeyen şeylere yaklaşmak, basit günlük eylemlere daha fazla değer vermeme yardımcı oluyor”.
Agnes Hansella’nın internet sitesi üzerinden daha fazla çalışmasına göz atabilir, Instagram’ı üzerinden sanatçıyı takip edebilirsiniz.
Görsel: Instagram