Peripheria, 2015’teki Toronto Uluslararası Film Festivali’ndeki prömiyerinden beş yıl sonra çevrimiçi gösterime girdi. Yönetmenliğini David Coquard-Dassault’nun gerçekleştirdiği 2 boyutlu animasyon kasvetli bir post apokaliptik sahne ile açılıyor. Sadece köpeklerin kaldığı vahşi bir alana dönüşmüş bu kentsel ortamda insanların geride bıraktığı yaşam kalıntılarına da rastlamak mümkün. Siyah köpeklerin etrafta gezdiği animasyon film izleyiciyi terk edilmiş bir yapıdaki yaşanmışlıktan geriye kalanlara ortak ediyor. Sınırların içinde sıkışan hayvanlar davranışların en iyisini ve en kötüsünü göstermeye başlıyor.
Animasyon film, çok da uzak olmayacak bir distopyanın ortasından çıkmış gibi duruyor. Zaten yönetmen de gelişmelerin ve değişimlerin sonucunda animasyon filmini yapmaya karar veriyor. 2005 yılında Paris’teki getto sakinlerinin ve gençlerinin ayaklanmasından ilham alarak filmin temellerini atıyor. Yoksul semtlerdeki gençlerin kimlik arayışı sonucu çıkan banliyölerdeki isyanın bir temsili animasyona beraberinde soruları da getiriyor.
Yaşanmışlıklardan geriye kalanı sırtlayan yapılar
Bu yapılar onları inşa eden toplum hakkında ne gibi ipuçları veriyor? İçerisinde yaşan toplulukları nasıl şekillendiriyor? Peripheria bu soruların varlığını gün yüzüne çıkarıyor. Dev mezar taşlarını andıran yapılar insanlığın çürüyen medeniyetini andırıyor. Terkedilmiş konut projesini sadece bir yapı olmaktan çıkarıp kıyamet portresine dönüştürüyor.
David Coquard-Dassault, işlerini tanımlarken animasyon demek yerine resimli film demeyi tercih ediyor. Peripheria da tam olarak bu tanıma uyuyor. Koca beton yığınlarının mimarı parçalarında, terkedilmiş alanın avlusunda harekete dair tek emare köpeklerden geliyor. Sahneleri adeta koca bir arka plan temelinden çıkarak hazırlıyor. Brutalist mimarinin ardındaki kompozisyonda ise graffitiler gizleniyor. Mekanın eski sahipleri olan insanların seslerinin yankıları ve aralıkla duyulan org sesleri atmosferin rahatsız edici seviyesini biraz daha arttırıyor.
Peripheria 70’in üzerinde festivalde gösterildi
Paris’te yaşayan yönetmen David Coquard-Dassault aynı zamanda set tasarımcılığı ve sanat yönetmenliği yapıyor. Yönetmenin ikinci kısa filmi olan Peripheria 70’in üzerinde uluslararası festival programına dahil olmasının yanı sıra César Awards, European Animation Awards, Festival International du Film Indépendant de Bordeaux, Cartoon d’Or, Annecy, Hiroshima, Lisboa Monstra gibi organizasyonlarda ve festivallerde yarıştı.
Künye
Yönetmen: David Coquard-Dassault
Yazar: David Coquard-Dassault, Patricia Valeix
Prodüksiyon Şirketi: Autour de Minuit
Beste: Christophe Héral
Görsel: YouTube, David Coquard-Dassault