New York, Madison Square Park’taki çimlerle kaplı 4 alan, şu sıralar sanatçı Hugh Hayden’ın yerleştirmesine ev sahipliği yapıyor. 24 Nisan’a kadar görülebilecek olan “Brier Patch” adlı yerleştirme, bir sınıfı andıracak şekilde dizilmiş 100 küçük okul sırasından oluşuyor. Bir de bu sıraların birer parçası olarak üzerlerinde yükselen ağaçlardan…
Brier Patch, ABD’deki eğitim sistemine yönelik çok katmanlı mesajlar içeriyor
Sıraların hem koltuklarından hem de masalarından fışkıran bu kuru ağaç dalları, görsel bir patlama yaratıyor. 100 tanesi yan yana geldiği için bu vurucu etki daha da yoğunlaşmış.
Bu metaforik eser, eğitimdeki eşitsizliklere işaret ediyor ve başarının önündeki engelleri vurguluyor. Yapılan açıklamaya göre eser; kaotik sonuçlarından öğrenci kredisi borcuna kadar ABD eğitim sistemi hakkında bir eleştirel yorum niteliğinde. Ağaç dalları burada dikenli bir tel gibi sıraları işlevsiz hale getiriyor. Dikenli/yabani çalı anlamına gelen Brier Patch adı da dikenli bitki örtüsünün pek de misafirperver olmayan karışık kütlesine atıfta bulunuyor. Ayrıca Joel Chandler Harris’in Remus Amca hikayeleri olarak yeniden basılmadan önce Batı ve Güney Afrika’da ortaya çıkan bir folklor geleneği olan düzenbaz tavşan Br’er Rabbit‘in hikayelerine de gönderme yapıyor. Bu masallarda tavşan, düşmanlarını alt ediyor ve bunun ardından da erişilmesi zor çalılıklara sığınıyor. Öte yandan bu yerleştirmenin çok boyutlu bir iş olduğunu seziyorum ben. Dallar her türlü yontulmaya/şekilendirmeye karşın aşılamayan – belki de aşılmak yerine korunması gereken – karakter özelliklerini temsil ediyor olabilir. Ağaçları isyankar bir öğrenci gibi düşünürsek, Pink Floyd’un şarkısında olduğu gibi “eğitime ihtiyacımız yok, düşünce kontrolüne ihtiyacımız yok” dizelerini fısıldıyor olabilirler izleyiciye. Bu şekilde baktığımızda da vardığımız nokta aynı aslında. Yerleştirmenin yine eğitim sistemine yönelik eleştirel bir tavır sergilediğini görüyoruz.
Madison Square Park Conservancy’nin Müdür Yardımcısı Brooke Kamin ve Baş Küratörü Martin Friedman Rapaport bir basın açıklamasında şunları söylemiş: “Brier Patch hem görsel olarak güçlü bir iş hem de büyüme ve durgunluk, baştan çıkarma ve tehlike, birey ve toplum gibi içsel gerilimlerin sistemlerde nasıl bir arada var olduğunu düşünmemizi istiyor.”
Hayden’ın “Brier Patch” ile eş zamanlı olarak kültürel meselelere ve siyasi ortama tepki veren kişisel sergisi “Boogey Men” de 17 Nisan’a kadar Miami’de izleyiciyle buluşuyor. Dallas doğumlu sanatçının diğer eserlerini internet sitesinde ve Instagram’ında görebilirsiniz.
Görsel: Instagram