1974 yılında Macar heykeltıraş ve mimari profesörü Ernõ Rubik tarafından icat edilen Rubik Küpü, tamamen renklere dayalı olan mekanik bir bulmaca. Yıllardır popülerliğinden hiçbir şey kaybetmeyen bu nesne, birçok yaratıcı işe ilham vermeye devam ediyor. Birkaç yıl önce görme engelliler için olan bir versiyonuna yer vermiştik. Küp bu defa Japon tasarımcı Kyo Takano tarafından renk körleri dahil herkesin kullanabileceği bir tasarımla Color Universal Rubik’s Cube adı altında yeniden yorumlandı.
“Color Universal Rubik’s Cube” renk körlüğü üzerine çok fazla araştırma gerektirmiş bir proje
Yaklaşık yarım asırdır beyaz, sarı, kırmızı, mavi, turuncu ve yeşil olmak üzere aynı renk paletleriyle piyasaya sürülüyor. Kırmızı, yeşil ve mavi renklerden bir ya da birden fazlasını (özellikle de kırmızıyla yeşili) ayırt edemeyen renk körleri için küpü kullanmayı imkansız hale getiren bir renk kombinasyonuna sahip. Bu gerçekle yola çıkan Kyo Takano, orijinal küpün renk paletini renk körü dostu bir paletle değiştirmiş. Üstelik bu küpü renk körü olmayanlar da kullanabiliyor. Takano tasarımıyla ilgili şu açıklamayı yapmış: “Bu tasarımla, renk görme özelliklerinden bağımsız olarak herkes Rubik Küpü’nün keyfini çıkarabilir”.
Rubik Küp paletini yeniden oluşturmak, renk körlüğü üzerine çok sayıda araştırma yapmayı gerektirmiş. Kyo Takano bazı bulgularını şu şekilde açıklıyor: “Örneğin klasik küpteki yeşil ve turuncu kombinasyonu, kırmızı-yeşil (Deutan-Protan) renk körü kişiler tarafından zar zor ayırt edilebiliyor. Yine renk körlüğü olmayanların bile ayırt ederken zorlanabileceği turuncu ve sarı renkler bu küpte yan yana geliyor. Belki de popülerleşmenin ilk aşamasında uygulanan rastgele renk şeması bu.”
Takano’nun küpü, yine 6 farklı renkten oluşuyor. Araştırmalara dayalı olarak hazırladığı tasarım, en güncel renk teorisi kılavuzuna dayanarak Rubik Küpü’nün geleneksel yüzeyini yeniden kurguluyor. Takano, HCL adı verilen algısal renk uzayında en iyi ton kombinasyonunu arayarak ve bunları görme eksikliği simülasyonlarıyla doğrulayarak ilerlemiş.
Görsel: Behance