Yaratıcı bünyeler için günlük besin kaynağı

Future Eğitim Kampı Günlüğü: Yapım [Kristal Elma 2014]

Future Eğitim Kampı Günlüğü: Yapım [Kristal Elma 2014]

Eğitim Kampı derlemesinin son halkasında işin yapım tarafına bakan oturumlara yer verdik.

Temel kavramlar, teknoloji/dijital, başarı hikâyeleri sektörün olmazsa olmaz paylaşım konularıyken eğitim kampında işin yapım kısmıyla ilgili oturumlara da yer verilmesi memnun ediciydi.

Bu kategoride dâhil ettiğimiz sanat yönetmeni Turan Polat, görüntü yönetmeni Doğan Sarıgüzel, yapımcı Onur Mis ile reklam filmi yönetmeni Burcu Matur sektördeki deneyimlerini aktardı. Fotoğraf sanatçısı Thanh Tung Nyugen’in sunumu da işleri eşliğinde bu sanata başlama serüveni, ilham kaynakları ve bazı tavsiyelerinden oluşuyordu.

Her bir konuşmacı (Nyugen hariç) sektörün bazı zorlu noktalarına değinmeyi de ihmal etmedi. Kısa zamanda ve az bütçeyle çok iş yapmak neredeyse hepsinin ortak zorluğu olarak gösterilebilir.

Bu kapsama alabileceğimiz Karpat Polat’ın iyi bir yaratıcı yönetmen olmanın sırlarını verdiği konuşmasına ise buradan ulaşabilirsiniz. 

Art Director’s Creativity and Management Vision – Turan Polat

Turan Polat’a göre filmin ruhunu yönetmen görüntüsünü ise sanat yönetmeni katıyor. Filmdeki

karakterlerin yaşı, sosyo-ekonomik ve kültürel durumları, hayat tarzı gibi bütün detayları gözden geçirip bunlara göre çekim mekânını tasarlayan sanat yönetmenlerinin şu noktalara dikkat etmesi

önemli;

1- Her işte olan başlangıç ve teslim sürelerine göre zamanı en iyi şekilde kullanmak

2- Yapımcıyla beraber tüm malzemeleri toplayıp çekime hazırlamak

3- Harcamaları verilen bütçeyi göre iyi organize etmek

4- Heykeltıraş, grafik tasarımcı gibi kişilerden alt ekibini kurarken çok titiz davranmak

5- Sahneyi yaratırken algıda neyin öne çıkması veya çıkmaması gerektiği konusunda doğru

yönlendirmeler yapmak

Sinema ve reklam işlerine farklı şekillerde yaklaştığını belirten Polat, sinemada daha gerçekçi işlerin

olduğunu, daha derin ve kapsamlı bir karakter analizi istediğini ve sanat tarafındaki tüm bütçe

planlaması dâhil bütün projeyi kendilerinin planladığını söyledi.

Bu işte eğitimin hiç bitmediğini düşünen Turan Polat’a göre sanat yönetmeni adaylarına yönelik

mesleğin olmazsa olmazları ise şunlar;

1- Sanatçı kişiliğe sahip olmak

2- Akademide eğitim. Sanatsal eğitim bir adım öne çıkartacaktır. 

3- Birikim sahibi olmak. Kişinin tarih, mimari, resim alanlarını iyi bilmesi, görsel anlamda kendini

geliştirmesi için bol bol film izlemesi, filmin iç sesini duyabilmek için müzik kulağı eğitimi almış

olması, oran-orantı kuralı, renkler, obje konumlandırma gibi teknik detaylara hâkim olması

bahsettiği birikimlerin bir parçası.

4- Dünyada neler olduğundan haberdar olmak, her zaman okumak ve araştırmak

Polat günümüzdeki eğitim anlayışını göz önünde bulundurunca sektörde ciddi bir sanat yönetmeni açığı olduğunu da sözlerine ekledi. 

Visual Communication of Ads from a Director’s Perspective – Doğan Sarıgüzel

Mükemmellerin dünyası olan reklam filmlerinde yıllardır görüntü yönetmenliği yapan Sarıgüzel,

müşterilerinin isteklerinin genelde klişeleri takip edip tekrarlamaktan oluşsa da kendisini sektöre en

çok bağlayanın yenilikleri deneme şansı olduğunu düşünüyor.

İşini yaparken önemsediği birkaç nokta;

1- Kendisinden istenilenin her türlü fotoğraf, video gibi görsel kaynaklarla gösterilmesi. Bu elini

güçlendirerek görüntü yönetmeninin daha iyi yardımcı olmasını sağlıyor.

2- Beraber çalıştıkları storyboard sanatçısının mercekleri çok iyi bilmesi.

3- İstenilen görüntünün zaman almasına karşın setten önce zamanlamayı planlamak

Sarıgüzel, yıllar içinde görüntü yönetmenliğinde reklam fotoğrafçılığından gelenlerin reklam

yönetmenliğinden gelenlere göre daha başarılı olduğunu gözlemlemiş. İyi bir görüntü yönetmeni nasıl olunur sorusunun da meslektaşlarına göre farklılık gösterebileceğini söylerken konuyla ilgili

kendi fikirlerini paylaştı. Buna göre iyi bir görüntü yönetmeni olmak için;

1- Yönetmene uyum sağlayabilmek, kendi egosunu kontrol edebilmek

2- Temel görsel eğitimi almak (Üniversite eğitiminin şart olduğunu düşünmüyor.)

3- Resmi iyi bilmek (Rönesans olmak üzere resimdeki sanat akımlarına hâkim olmak.)

4- İyi bir izleyici olmak

5- Değişen dünyanın hızına ayak uydurabilmek, kendini geliştirmek

Sarıgüzel, görüntü yönetmenliğinde kariyer yapacaklara bunun bol rekabetli bir iş olduğunu, süreklilik taşıyan bir modelinin olmadığını hatırlattı. Aranılan kişi olmanızın işinizin beğenilip beğenilmemesiyle doğrudan ilgisi olduğunu ve arkadaşlarınızın da iş ilişkilerinizde etkili olabileceğini ekledi.

Coordination Between Agencies and Producers – Onur Mis ve Burcu Matur

Onur Mis bir yapımcı olarak ajans ve yapım şirketi arasındaki koordinasyon konusuna odaklanırken,

Burcu Matur da ağırlıklı olarak sektörde kadın yönetmen olmaktan bahsetti. Her ikisi de yaptıkları işin

tekrarı olmamasından mutlu.

Ajansların marka için ürettiği fikirleri çeken yapım şirketlerinde yapımcının en büyük muhatabının

ajans yapımcısı olduğunu söyleyen Mis, bu fikirlere uygun bulduğu yapıyı sunuyor. Yönetmen,

yönetmen yardımcısı, makyaj, kostüm gibi pek çok alandan insanların ulaşımları dâhil her şeylerini

ayarlıyor. Aynı şekilde fotoğrafçı, illüstratör gibi üçüncü parti dediğimiz dışardan katılan kişilerle de çalışıyor. Mis, çok kısa zamanda yapılması gereken ve çok ciddi paraların söz konusu olduğu işindeki

temponun ne kadar hızlı olduğunu ve renkli insanları kapsayan bir ekip çalışmasının ne kadar gerekli

olduğundan bahsetti. Yapım şirketlerinin belli yönetmenlerle çalışma eğilimleri ve markaların anlaştığı

belli şirketler olabileceğini de ayrıca dile getirdi.

Burcu Matur bir reklam filmini yönetecek kişinin seçiminde müşterinin verdiği brief’e göre senaryoyu

yazan ajansın etkin olduğunu, son dönemde yönetmenlerin tretman (geliştirim senaryosu) yazdığını

da söyledi. Sürece bakıldığında, ajansla brief üzerine toplantı yaptıktan sonra yönetmen fikirlerini

sunuyor. Cast, mekân gibi pek çok detayda yönetmenden beklenti çok. Ajansın yaratıcı çözümlerini

bulup gerçekleştirebilecek en iyi yönetmeni bulmanın öneminden bahseden Matur’a göre, yönetmen

yaratıcı fikre yaptığı katkılarla farkını ortaya koyuyor.

İstanbul Üniversitesi Radyo TV Bölümü mezunu olan Matur her türlü asistanlığı yapmasının büyük

katkısını yaşadığı kariyerinde kadın olarak yalnızlığından da bahsetti. Reji asistanlığında kadınların

varlığı yaygınken aktif çalışan sadece birkaç kadın yönetmen olduğunu söyleyen Matur, çok detay

gerektiren bir iş olan reklama kadın bakışının çok uygun olduğunu savunuyor. Bu anlamda yeni kadın

yönetmenlerin yetişmesi gerektiğini ve kendisinin bu konuda çok açık olduğunu dile getirdi. 

Magic Beyond Logic – Thanh Tung Nyugen

Nyugen fotoğrafla çocuklarını çekmesiyle tanışıp bunu profesyonel fotoğrafçılığa kadar götüren bir isim. Çektiği fotoğraflarda efekt kullanmayı seviyor, doğru bir fotoğrafçı olmak için efekt kullanılmaması gerektiği tavrına karşı çıkıyor. 

Nyugen sihir alanı (açıklanamayan fenomenler, tanrılar, ölüm korkusu gibi), bilim alanı (bilimsel yöntem, öğretme ve paylaşma, gözlem), bilgi (veritabanı, iletişimde olmak), teknoloji (hız, her yerde olması, çok fazla veri), güzellik (dikkat çekiciliği, evrenselliği), duygular (anıları hatırlatan, kalbi açan), duygu yaratımı (fantazileştirme, foto muhabirliği), semboller (gerçek nesneler, fikirler, perspektifler), ilişkiler (yaratıcının işiyle acı ve hayal kırıklığı üzerine konumlanmış ilişkisi, işle seyircinin ilişkisi) gibi kilit bulduğu kavramlara değinip bunların sanatında nasıl bir yere sahip olduğunu dile getirdi. Her birinin sanatında ayrı bir yeri olan Nyugen’in iyi işler yapmak için önemli bulduğu noktalar şunlar;

1- Donanım

2– Konu

3- İlham almak

4- Empati, dürüstlük, yüksek standartlar gibi insana dair özellikler

5- Kuralları bilmek

6- Kuralları yıkmak

En önemlisi de keşfetmek.

Nyugen’in işlerine Flou Sentimental sitesinden erişebilirsiniz.