İnsanlık tarihinin önemli miraslarını ölümsüzleştirmek söz konusu olduğunda teknoloji büyük bir rol üstleniyor. Savaşta tahrip olan tarihi yapıları dijital olarak modelleyen Rebuilt From Memories ve antik harabeleri dijital olarak restore edip GIF’leştiren Expedia yakın zamanda rastladığımız örneklerdendi. Sanal gerçeklik alanında uzmanlaşan Kanadalı sanatçı Daniel Voshart ise Roma imparatorlarının gerçekçi portrelerini yarattığı projesiyle tüm dünyada ses getirdi.
Daniel Voshart portreleri, tarihi kaynaklara dayanan bilgilerden ve 800 farklı büst görüntüsünden faydalanarak yaratmış. Böylece 54 imparatoru kapsayan (M.Ö. 27 – M.S. 285 MS) fotogerçekçi bir portre dizisi ortaya çıkmış. Karantina dönemi, Voshart’ın projeyi hayata geçirmesi için bir fırsata dönüşmüş. Projede kullandığı araçları ise Artbreeder ve Photoshop olarak sıralıyor. Artbreeder, çekişmeli üretici ağlar (generative adversarial network/GAN) adı verilen algoritmayı temel alıyor.
What did I do during quarantine? 54 Machine-learning assisted portraits of the Roman Empire.
For this project, I transformed or restored (cracks, noses, ears etc.) over 800 images.https://t.co/yQWWIgfvjJ
— Dan Voshart 𓀡 𓀒 𓀓 𓀢 (@dvoshart) July 24, 2020
Roma dönemine ait tasvirler ne kadar gerçekçiydi?
Projede kullandığı kaynaklar ağırlıklı olarak tarihsel metinler, büstler ve sikkelerin üzerindeki imparator tasvirleri. Öte yandan Voshart antik dönemde yapılmış heykellerin ve madeni para tasvirlerinin, doğası gereği bilimden öte sanat olduğunun altını çiziyor. Ayrıca dönemin şartları da bu tasvirler üzerinde etkili. Örneğin savurganlığı, tuhaflığı ve acımasızlığıyla tanınan Caligula’nın birçok kaynağa göre kellik kompleksi vardı ve büstlerinin gür saçlı olarak yapılmasını emretmişti. Hatta yüksek bir yerden aşağıya doğru kendisine bakılmasını bile suç ilan etmişti. Bu nedenle, Voshart’ın büstleri kaynak alarak yaptığı gür saçlı Caligula portresini bu iddiaları da göz önünde bulundurarak değerlendirmek gerek.
Daniel Voshart “Amacım imparatorları romantikleştirmek ya da kahraman gibi görünmelerini sağlamak değil. Büst/heykel seçerken izlediğim yaklaşım, imparator hayattayken yapılan büstü tercih etmek yönünde oldu. Böyle bir büst/heykel bulamadığımda ise en ustalıkla yapılmış ve imparatorun daha çirkin tasvir edilmiş olduğu büstü tercih ettim. Çünkü diğerlerinde sanatçının imparatoru pohpohlamış olabileceğine dair bir teorim var. Bazı imparatorların bugüne ulaşan bir büstleri yoktu. hayatta kalan büstleri yoktu. Bunun için birden fazla madeni para tasviri, soy ağacı ve doğum yeri bilgilerini araştırdım. Bazen de kendi kompozitlerimi yarattım. “ şeklinde açıklıyor projeyi.
Görsel: Daniel Voshart