Kanaviçe CMYK katalogları, tipografi nakışları, kanaviçe sokak sanatı işleri, nakış çizgi film sahneleri derken pek çok şeyin beklenmedik bir şekilde kanaviçe veya nakış olarak yeniden yaratıldığına şahit olduk. Sanatçı Francine Leclercq ise güvenlik kamerası görüntülerini kanaviçe tekniğiyle işlediği “Embroidered Surveillance” isimli çalışmasıyla bu alanda henüz yeniliklerin tükenmemiş olduğunu bir kez daha ortaya koydu.
Film karelerinin aksine yavaş ilerleyen el işi kanaviçe
LeClercq, kamera görüntülerini oldukça gerçekçi bir şekilde işliyor. Öyle ki ilk bakışta onları fotoğraf ya da ekran görüntüsü zannedenler olabiliyor. Gözetleme kültürünün egemen olduğu bir çağda bu çalışma, karmaşık el işi sanatı aracılığıyla kamera görüntülerinin görsel dilini yeniden tasarlıyor. Böylece izleyiciyi bu kültürü sorgulamaya davet ediyor. Her parça, güvenlik teknolojisi ve geleneksel el işleri arasında köprü kurarak gözetleme görüntülerinin incelikli bir kanaviçe tercümesini yapıyor. Bu sanatsal çaba aracılığıyla sanatçı; mahremiyet, gözlem ve sürekli gözetleme ile ilgili toplumsal konulara dikkat çekiyor.
Francine Leclercq, izleyicilere gözetimin istilacı doğası ile sanatsal ifadenin kişisel dokunuşu arasındaki ikilik üzerinden sesleniyor. 40.000 el işi kanaviçe dikişinden oluşan titiz işçiliği; güvenlik kamerasının çektiği film karesinin 1/24 saniyede hızlı bir şekilde geçmesinin aksine, yoğun emek gerektiren yavaş bir süreç olarak güçlü bir zıtlık yaratıyor.
Francine Leclercq’un çalışmaalarını, Instagram’ı üzerinden takip edebilirsiniz.
Görsel: Francine Leclercq