Avusturyalı sanatçı Martin Roth, İngiltere’deki Kore Kültür Merkezi’nde sergilenen isimsiz yerleştirmesiyle tüm dünyanın dikkatini çekiyor. Roth, sergi mekanının zeminini rengarenk İran halıları ile kaplamış ve halılarının üzerinde filizlenmesi için minik bitkiler ekmiş. Yerleştirmeye biçimsel açıdan baktığımızda sanatçının, kültürel bir objeyi doğal bir malzeme ile tercüme etme pratiğini görebiliyoruz.
Martin Roth halının desenlerindeki temsili botanik dünyayla, halının üzerinde gerçek bitkiler yetiştirerek temas kuruyor. Halı desenlerinin içindeki bitkileri canlandırması aynı zamanda galeri içinde bir bahçenin oluşmasına ve böylece galeri mekanıyla da yeni bir ilişkinin kurulmasına yol açıyor. Bahçenin ömrü sınırlı ve bu sınırlılık İran halılarının da ömrünü sınırlandırıyor.
Roth’un işlerinde sık sık merkeze koyduğu “boşunalık” hissi bu defa çimlerin rutubetli kokusu ve büyümeye devam etmeleri ile kendini gösteriyor. Roth’a göre bu işgal eylemlerinin olumlu bir sonucu yok; çimler önce halıdaki desenleri gerçeğe dönüştürecek, ardından çimler ölecek, halılar da bu çimler yüzünden harap olacak. Bu noktada Roth batılı ülkeleri ele aldığının altını çiziyor. Roth’a göre batılı ülkeler, kendi kültürlerini ve değerlerini, diğerlerine özellikle de islam ülkelerine, onları geliştirmek iddiasıyla empoze ediyor. Bu, başlangıçta bir yenilik ve güzellik olarak görünüyor. Tıpkı çimenler halıları işgal ettiğinde güzel bir görüntünün ortaya çıkması gibi. Ama bu durum aynı zamanda eski ve değerli bir başka şeyin zarar görmesine ve yok olmasına neden oluyor. Yerleştirmeye baktığımızda halıların batı tarafından zarar verilen doğu kültürünü temsil ettiğini görebiliyoruz.
Yerleştirme, Koo Jeong A’nın “riptide” (gelgit) başlıklı kişisel sergisiyle iç içe konumlandırılmış.
Görsel: Kore Kültür Merkezi, Designboom