Yaratıcı bünyeler için günlük besin kaynağı
Video Oyun Tarihi Vakfı, 30.000 Oyun Materyalini Ücretsiz Olarak İnternete Açtı

Video Oyun Tarihi Vakfı, 30.000 Oyun Materyalini Ücretsiz Olarak İnternete Açtı

Video Oyun Tarihi Vakfı; oyunlarla ilgili dergileri, çizimleri, teknik dökümanları ve tanıtım malzemelerini içeren bir çevrim içi kütüphane hazırladı ve ücretsiz olarak tüm dünyanın erişimine açtı.

Video Oyun Tarihi Vakfı (Video Game History Foundation/VGHF); çocukluğundan bu yana oyunlarla ilgili dergileri, oyun incelemelerini, önizlemeleri takip etmeyi seven oyun tutkunları için heyecan verici bir kaynak hazırladı. Video Game History Foundation Library adlı bu çevrim içi kütüphane, hem bilgi kaynağı hem de nostalji hazinesi niteliğinde. Yalnızca oyun tutkunları için değil; akademisyenler, yazarlar, tasarımcılar, geliştiriciler – ve muhtemelen yapay zeka – için de çok önemli bir kaynak. Vakıf, 30 Ocak 2025 (dün) itibarıyla bu ktüphaneyi, ücretsiz olarak tüm dünyanın erişimine açtı.

Hem sanatsal hem de endüstriyel olarak oyun dünyasının evrimi artık kayıt altında

Çevrim içi kütüphanede, oyun olmadığının altını çizmek isterim. Ancak oyun geliştirme dökümanları, tasarımlar, baskılar, binlerce baskısı tükenen video oyunu dergisi, oyunlarla ilgili basın bültenleri,  promosyonlar ve daha birçok şey var. Tüm bu materyaller yüksek çözünürlüklü olarak taranarak kütüphaneye dahil edilmiş. Ayrıca taranmış oyun dergilerindeki metinlerin aranabilir olması için de zorlu bir teknik bir çalışma yapılmış. Video Oyun Tarihi Vakfı, kütüphanedeki koleksiyonları 3 madde ile açıklamış:

  • Daha önce hiç görülmemiş oyun geliştirme materyalleri.
  • İkonik video oyunlarından çizimler, basın kitleri ve tanıtım malzemeleri.
  • 1.500’den fazla tam-metin-olarak-aranabilir, baskısı tükenmiş video oyunu dergisi. Nadiren halka açık yayınlanan oyun endüstrisi ticari dergileri de dahil…

Kütüphane, bu koleksiyonlardaki 30.000’den fazla dijitalleştirilmiş materyali/dosyayı içeriyor. Öne çıkanlar arasında GamePro’nun 1995’ten 2004’e kadar uzanan basın arşivleri, Myst yaratıcıları Cyan’ın üretim materyalleri ve Dark Souls ve Armored Core için pazarlama varlıkları yer alıyor. Bu kapsamlı koleksiyon, oyun dünyasının evrimine perde arkası bir bakış sunuyor ve sektörü şekillendiren sanat ve iş kararlarını yansıtıyor.

2017’de kurulan Video Oyun Tarihi Vakfı; oyun tarihini korumak, önemli belgelerin, yayınların ve geçici pazarlama materyallerinin kaybolmamasını sağlamak için çalışıyor. Dijital kütüphanenin yöneticisi Phil Salvador, bunun sadece ilk adım olduğunu ve önümüzdeki yıllarda daha fazla içeriğin eklenmesinin beklendiğini belirtmiş.

Yasal ve teknik kısıtlamalar nedeniyle şu anda indirmeler herkese açık değil. Ancak vakıf, belirli materyalleri çevrim dışı kullanım için de erişilebilir hale getirmenin yollarını aktif olarak araştırıyor.

Kütüphanenin tam metin arama özelliği, kullanıcıların belirli oyunları, yayıncıları, yazarları veya anahtar kelimeleri arayarak onlarca yıllık oyun geçmişini araştırmasına olanak tanır. Geliştiricilerle yapılan kayıp röportajlardan sektör trendlerini konu alan ticari dergi haberlerine kadar arşiv, tarihçiler, araştırmacılar ve uzun süredir hayranlar için değerli bilgiler sağlamayı amaçlıyor. Dijitalleştirme süreci, özellikle de kırılgan eski dergiler için zahmetlidir; orijinal içeriğin yüksek doğrulukla korunmasını sağlar.

VGHF, bu materyalleri ücretsiz olarak erişilebilir hale getirerek oyunun geçmişi ile bugünü arasındaki boşluğu doldurmayı amaçlıyor  ve hem oyun tutkunlarının hem de akademisyenlerin ortamın nasıl geliştiğini keşfetmesine olanak tanıyor.

Çevrim içi kütüphaneye buradan erişebilirsiniz.

Diğer dijital arşiv/kütüphane haberlerimiz de ilginizi çekebilir:

Kasetlerin Görsel Arşivi

Taş Plak Kayıtlarından Oluşan Dev Arşiv Ücretsiz Olarak İnternete Açıldı

On Bini Aşkın Telifsiz Görsel “Public Domain Image Archive” ile Kullanıma Açıldı

Görsel: Video Game History Foundation Library