Yaratıcı bünyeler için günlük besin kaynağı
Ürün ve Sanat Malzemesi Olarak Portakal Kabukları

Ürün ve Sanat Malzemesi Olarak Portakal Kabukları

Narenciye atıklarından elde edilen deri benzeri malzeme, Londra Tasarım Festivali'nin dikkat çekenleri arasındaydı.

Studio ARP‘ın kurucusu disiplinlerarası tasarımcı Alkesh Parmar, Citrus Sinensis isimli projesinde portakal kabuğu atıklarını sürdürülebilir malzemelere dönüştürüyor. Geleneksel zanaatkarlığı ve düşük teknolojili süreçleri birleştiren stüdyo; göç, sömürgecilik ve merkezi olmayan tasarım temalarını araştırıyor. Londra Tasarım Festivali kapsamında Material Matters Fuarı’nda sergilenen bu proje kapsamında bir aydınlatma, çeşitli objeler ve sanat eserleri sergilenmiş. Çalışma, zanaatkarlığın nesiller boyunca aktarıldığını vurguluyor ve portakalın Himalaya eteklerindeki kökenlerini de dikkate alarak doğal kaynakların en üst düzeyde işlendiği çevresel sürdürülebilirlik prensibini esas alıyor.

Portakal kabuğu kurumadan önceki çok önemli bir aşamada deri gibi esnek hale geliyor. Bu da kalıplanmasına ve işlenmesine olanak tanıyor. Bu deri benzeri malzeme, narenciye türüne ve bulunduğu ortama göre değişiklik göstererek sürecin uyarlanabilir olmasını gerektiriyor. Düşük teknolojili zanaat teknikleri, geleneksel Batı tasarım uygulamalarına meydan okuyarak yerel malzemelerin potansiyelini vurguluyor.

Mis gibi kokan tasarımlar

Studio ARP’ın çalışmaları, sürdürülebilir ve yerelleştirilmiş bir yaklaşımı teşvik ederken endüstriyel süreçlere olan bağımlılığı azaltan tasarımı savunuyor. Londra merkezli stüdyo, malzemeleri yeniden değerlendirerek, insanlar ve yakın çevreleri arasında daha derin bir bağ kuruyor ve onları malzemelerle ve üretim yöntemleriyle ilişkilerini yeniden düşünmeye teşvik ediyor.

Britanyalı-Hintli bir tasarımcı ve eğitimci olan Parmar, ailesinin Hindu Mochi kastındaki yaratıcılar soyundan yararlanarak onarım ve yeniden kullanım kavramlarını pratiğine entegre ediyor. Zanaat tekniklerini sosyal ve yavaş teknolojili tasarım düşüncesiyle birleştirerek, ek kaynakları zorlamadan portakal kabuğundan kompozitler, kumaşlar ve kartlar oluşturmak için malzeme araştırmasının sınırlarını zorluyor. Royal College of Art’ta eğitmen olan Parmar, karbondan arınma pratiği, eleştirel üretim ve sömürgecilikten kurtulma tasarımı üzerine tartışmalara liderlik ediyor.

Videoda göreceğiniz üzere, tasarımlar portakal kokuyor. Kullanıcının koku duyusuna da hitap ettiklerinden çok daha üstün bir deneyim yaratıyorlar. Bu koku avantajının, kahve telvesinden yapılan ürünler için de geçerli olduğundan bahsetmiştik.

Bu Portakal Suyu Otomatı Kabukları Bardağa Dönüştürüyor

Portakal Kabuklarından Yapılmış 3B Baskı Lamba

Görsel: Studio ARP Fotoğraflar: Stone Stuart, Max Colson