Yaratıcı bünyeler için günlük besin kaynağı

Oyun tutkunu kitleler

Oyun tutkunu kitleler

Kitlesel fonlama oyun sektörünü nasıl geliştirdi?

Kitlesel fonlamanın en çok cilveleştiği alanlardan bir tanesi de oyun sektörü. Milyon dolarlar havada uçuşuyor. Mart 2013’te 90 milyon dolar kitlesel fona ulaşmış sahada başarı hikayeleri saymakla bitmiyor, en iyisi en popülerinden başlayalım: Broken Age.

Bir zamanların (artık ne yazık ki) LucasArts’ının efsane oyunları Full Throttle ve Grim Fandango’yu tasarlamış Tim Schaffer’in yaptığı bir adventure oyunu. Tim Schaffer, kendi kurduğu firması Double Fine üzerinden piyasaya sürdüğü son dönem oyunu Brütal Legend’dan sonra sessiz sedasız ortadan kaybolmuştu ki ‘Double Fine Adventure’ kod adlı Broken Age oyunuyla Kickstarter’da ortaya çıktı ve bir finansman rekoru kırarak 400 bin dolar hedef üzerinden 87 binden fazla takipçi ile tam 3.3 milyon dolar topladı.



Hikayenin toz ve gaz bulutundan başlayan detayları için Polygon’un yazısı şurada dursun.

Bir diğer başarı hikayesi ise bu sefer umulmadık bir konsol hikayesi. Bulunduğumuz zaman dilimi itibariyle 10 civarı mobil konsolumuz bulunuyor, bazısı android, bazısı linux, bazısı başka platformlara dayanıyor. Bu hikayeyse android tabanlı OUYA’ya ait. Girişimci Julia Uhrman’ın JAWBONE’un baş tasarımcısı Yves Behar ile beraber yarattığı konsol tabiri caizse minik bir mucize yarattı.

950 bin dolarlık hedefleri zaten PR çalışması gibi duruyordu. 99 dolar veren herkese konsolu da gönderme sözü veren Uhrman, çok kısa zamanda istedikleri hedefe ulaştı. İrili ufaklı haberlerin ardından 4 gün içerisinde 4.5 milyon yatırım alan proje sahipleri 8.5 milyon ile süreci tamamladılar.
Bu, diğer yatırımcılara cesaret vermiş olacak ki bir benzeri olan GameStick de benzer bir kader ile 100 bin dolar hedef üzerinden 647 bin dolar ile hedeflerinin ortalama 6.5 katına ulaştılar.

Tabii ki oyun sektörünün hikayeleri bunlarla bitmiyor. En çok Strateji ve RPG dolaylarından (Divinity ve Robotech gibi) daha çok katılım görülüyor.
8,6 milyon dolarlık Star Citizen (ki grafikleri gerçekten göz dolduruyor) ve 200 bin dolarlık Faster Than Light da en çok konuşulanlardan.

Ortak platformlar üzerinden beslenerek aynı dükkana uğrayan yaratıcılar da var. Örneğin sıradışı, 2 boyutlu bir dövüş oyunu olan Skull Girls aslında 2 farklı projenin bir araya gelmiş hali. Küçük bir ekibin yaptığı oyun kendi fanlarını toplamış Steam’in GreenLight projesi ile hayran kitlesini genişletmişti. Sıra oyunlarına yeni bir karakter eklemeye geldiğinde Indiegogo üzerinden proje açarak tek bir ekstra oyun karakter için 150 bin dolar istediler ve bunu niye istediklerini açıkladılar. İlgi o kadar büyüdü ki 829 bin dolar yatırım aldılar.

Oyun üzerine yağan fonlar yeni tematik fonlama sitelerini getirdi. Popüler isimlerden bir tanesi Gamesplanet Lab, ünlü dijital kopya oyun satıcısı Gamesplanet ve European ortak iştiraki. Ancak bu platformda Kickstarter gibi ağların aksine oyunun final formu ve dağıtımı ile ilgili direkt olarak Gamesplanet alakadar oluyor. Yani eğer başarılı olursanız yayın ağınız hazır geliyor.

Bir diğeri ise kendi iddialarına göre bu konuda ilk olan Gambitious, oyun kodlayıcılarına ve yapımcılarına, oyunlarını piyasaya sürebilmeleri için en büyük çevreyi sunuyor.

Gambitious ayrıca hedefini 20.000 avro alt limitten 2.5 milyon avroluk üst limit arasında konumlayanlar için bir hizmet sunuyor ki bu da sıradan oyunları hızlıca eliyor. Kickstarter’ın aksine yatırımın yapıldığı gün yatırılan fon garanti altına alınıyor.

GameLaunched da özel dağıtım kanallarıyla oyunu fanlarına ulaştırıyor. Ek güzelliği, Launch Crew adını verdikleri oyun yazarları ve uzmanlardan oluşan bir ekiplerinin olması. Eğer oyun, fonlama sürecinden başarıyla çıkabilirse hiç komisyon ödemeden GameLaunched sitesinden oyununu satabiliyor. Ayrıca site üyesi olarak yaptığınız yatırım başına 10XP (deneyim puanı) kazandığınız bir de puan sistemi bulunuyor. Bu puanlarla bir hayır listesinde yükselebiliyorsunuz. Puanlarınız size t-shirt kapişonlu gibi şeyler olarak geri dönüyor.

GameFounders dünyanın dört bir yanından 60’ın üstünde uzmanla geliştiricilere yol gösteriyor. Amerika’da oyun yatırım sektörüne ivme kazandıran Yetizen, GameDojos ve Joystick Labs gibi firmalar GameFounders’ın kaynak, öneri ve kapladıkları alan bakımından %9’luk bir bölümü oluşturuyorlar.

Hatta oyun türü özelinde ağlar doğmaya başladı ki bir örneği; My Witty Games. Fransa’da sadece masa oyunları için fon sağlayan bir ağ.

VentureBeat’ten de güzel gelişmeler geliyor, oyun geliştiricilere duyuralım; 29-30 Ekim 2013’te GamesBeat konferansı var, konu başlıkları ilgi çekici.

Kitlelerin oyun sektörüne katkılarını hedefine ulaşan işlerin ve yeni doğan platformların çeşitliliğiyle görüyoruz. Sevindirici gelişmeler diğer alanlarda da devam ediyor.